دکتر رامین اسدی

دانشجوی فوق دکترای جغرافیا با گرایش توریسم

بررسی های اخیر نشان میدهد صنعت توریسم جهانی دستخوش تغییرات سریع و تحولات خیره کننده در ابعاد مختلف شده است؛ یکی از این جنبه ها که تحلیل گران اقتصادی را به حیرت واداشته است ظهورکشورهای جدید در عرصه این صنعت بزرگ و پررونق می باشد.

سیاست های اخیر این کشورها که بر مبنای درک صحیح اثرات مثبت صنعت توریسم تدوین شده، توانسته فرصتهای مناسبی را برای سرمایه گذاران فراهم نماید؛ به طوری که تمرکز سرمایه های داخلی و خارجی در این بخش و حمایت های دولتی از قبیل حذف مقررات بازدارنده و تصویب قوانین حمایتی، زمینه های مناسبی را برای رشد جهنده آنها فراهم نموده است. هرچند که هنوز وجود پاره ای موانع ساختاری و عدم سازماندهی و هماهنگی کافی از سوی مراجع ذیربط ، دست یابی به رشد پایدار را برای آنها با برخی مشکلات مواجه نموده و خطر ریسک سرمایه گذاری را افزایش می دهد.

در آخرین گزارشی که توسط سازمان جهانی گردشگری ارئه شد، 10 کشور برتر در زمینه توریسم که انتظار می رود تا سال2017 گوی سبقت را از بقیه کشورهای در حال رشد بربایند معرفی شدند. این گزارش حاکی از آن است که رویکرد های جدید و استراتژی های بدیع و مهمتر از همه توجه جدی به نیازها و سلایق مسافران و اجرای تورهای تخصصی، نقش بسزایی در این رشد و پیشرفت داشته است.

در راس این لیست کشور چین قرار دارد که پیش بینی می شود به طور سالانه 1/9 درصد رشد داشته باشد. به دنبال آن مونته نگرو با 6/8 درصد و هند با 9/7 درصد رقبای اصلی چین به شمار می روند. نتایج بررسی های چهارسال اخیر نشان داده است این سه کشور با ایجاد بسترهای مناسب برای سرمایه گذاری، معیارهای تعیین شده سازمان جهانی گردشگری را همواره مد نظر قرار داده اند.

پیش بینی رشد سالانه 10 کشور نوظهور توسط سازمان جهانی گردشگری

1- چین 1 /9 درصد

2- مونته نگرو 6/8 درصد

3- هند 9/7 درصد

4- کرواسی 8/7 درصد

5- جمهوری دموکراتیک کنگو 8/7 درصد

6- ویتنام 5/7 درصد

7- رومانی 4/7 درصد

8- نامیبیا 1/7 درصد

9- هنگ کنگ 0/7 درصد

10- چاد 0/7 درصد

بازی های المپیک 2008 که در بی جینگ beijing چین برگزار شد در حفظ مقام برتر این طبقه بندی از اهمیت بسیاری برخوردار بود. همچنین این کشور در سالهای اخیر از روشهای علمی متنوعی برای جذب گردشگر استفاده نموده است. توجه آگاهانه به موضوع توریسم و استفاده از پتانسیل ها و مزیت های رقابتی موجود و تقویت آن می تواند صدر نشینی این کشور را در جدول رشد سالانه صنعت توریسم تضمین نماید.

ایجاد پایگاه توریسم و گردشگری در Guiya fall که برای پیشروان بین المللی و محلی این امکان را فراهم می کند که به مبادله اطلاعات بپردازند و استراتژی های پیشرفته گردشگری را دنبال کنند از دیگر موفقیت های کشور چین می باشد. همچنین شهر Nipping که به پای چین شهرت پیدا کرده است با وجود اینکه مدت زمان کوتاهی از معرفی آن نمی گذرد از شهرت بسیار زیادی برخوردار شده و هر ساله بسیاری از گردشگران خارجی را به سمت خود جلب می کند.

مونته نگرو نیز هرچند که برنامه های استراتژیک خود را در زمینه توریسم از سال 2001 آغاز کرد، در مدت چند سال توانست به موفقیت های شایان توجهی دست یابد؛ به طوری که در طبقه بندی WTTC سال2006 راس جدول را به خود اختصاص داد و بر اساس گزارش همین سازمان مبلغ 350 میلیون یورو برای مدرنیزه کردن هتل ها و بازسازی آنها توسط سرمایه گذاران مونته نگرویی صرف شده است.

طرح مونته نگرو در جهت جلب رضایت توریست، خصوصی سازی هتل ها و جذب سرمایه گذاران و تمرکز آنها در این بخش پر سود که بر اساس سیاست کلی و استراتژی ایجاد فضای تجارتی- رقابتی بنا نهاده شده، منافع بی شمار اقتصادی را برای این کشور به ارمغان آورده است.

 

Published Books